piątek, 16 marca 2012

Plakat typograficzny

Kilka wskazówek, jak plakat projektować i jak plakatu nie projektować :)


A to jest właśnie przykład, jak plakatu składać nie należy :).



Jego forma jest całkowicie nieczytelna. W którym miejscu zacząć czytać? Gdzie kontynuować? Użyto tu 10 stopni pisma, a litery początkowe niektórych słów zostały powiększone, bez żadnego uzasadnienia, co wprowadza jeszcze większy niepokój. A wszystko przez koncepcję samej formy - całkowicie powierzchownego podziału na 3 części, w który następnie bez ładu i składu wtłoczono biedne literki.. tak projektować nie należy :) 


Podstawowym błędem twórców sporej ilości plakatów typograficznych jest nawykowe trzymanie się kompozycji opartej na osi środkowej. Wciąż utrzymuje się także zwyczaj tworzenia dookoła plakatu mniej lub bardziej brzydkiego obramowania, które miało na celu wyodrębnienie plakatu spośród innych, sąsiadujących z nim druków. Powszechne dziś stosowanie w plakatach typograficznych układu osiowego powoduje, że pojedynczy plakat tego rodzaju nie ma szansy wywołać jakiegokolwiek efektu inaczej niż poprzez bardzo szczególne kolory papieru i druku. Konsekwencją tworzenia zgodnie z tą przestarzałą zasadą jest więc nudna monotonia. W ten sposób żaden plakat nie przyciągnie wzroku. "Obowiązkowe" obramowania zabierają miejsce, co zmusza do stosowania mniejszych stopni pisma.


Podstawowym środkiem tworzenia dobrego plakatu typograficznego, są duże kontrasty wielkości, przez stosowanie np. dużych nagłówków. Asymetryczna kompozycja plakatu bardziej odpowiada jego funkcji, ponieważ układ wierszy można dostosować do sposobu, w jaki czyta sięalbo należy czytać tekst. To właśnie konieczność by treści ważne składać krojem bardzo dużym, a ,mniej ważne znacznie mniejszym, daje możliwość silnej intensyfikacji ekspresji typograficznej. Projektowanie asymetryczne pozwala na tworzenie różnych wariantów kompozycji, które są bez porównania bardziej urozmaicone niż w symetrycznej formnie dawnej typografii.


Nie powinno budzić wątpliwości, że jedynym odpowiednim dla plakatu typem pisma jest grotesk. Oprócz tego w rachubę wchodzą jeszcze ewentualnie egipcjanka, gruba antykwa i kroje aldyńskie. Fraktura, pismo gotyckie, pisanka itp., jako mało czytelne, są z góry wykluczone. Ich ewentualne użycie powinno ograniczać się do pojedynczych wierszy, aby zachować kontrast z groteskiem, pismem naszej epoki, zastosowanym we wszystkich pozostałych przypadkach.


Z danego tekstu i czytelnego kroju pisma trzeba stworzyć jednoznaczną i możliwie najbardzoej skuteczna formę typograficzną. Już przez sam układ tekstu można osiągnąć bardzo dobre efekty. Zdarza się jednak, że aby uzyskać zadowalającą nas formę, musimy użyć także grubych linii, strzałek, czy elementów okrągłych. Takie elementy nie mogą być jednak czystym ornamentem, muszą one pełnić jakąś funkcję (wskazywać, podkreślać, itp.) . Zwłaszcza przy tworzeniu plakatu należy powstrzymać się od używania zbędnych ozdobników i odrzucić wszystkie niepotrzebne elementy, na rzecz czytelności plakatu. Przecież efekt który chcemy uzyskać za pomocą tych "niepotrzebnych" elementów, możemy równie dobrze uzyskać stosując powiększone litery czy cyfry, czy właściwą kompozycję. 


Jeżeli chodzi o długość tekstu, dobre rezultaty możemy uzyskać zarówno przy dłuższym, jak i krótszym tekście. Oczywiście zwięzły tekst jest lepszy niż elaborat, ale dłuższe teksty też można dobrze zaaranżować za pomocą zróżnicowania stopia pisma i dobrej kompozycji.


Oprócz czystko typograficznych środków wyrazu twórczo posługiwać można się także kolorem. Już barwa papieru ma znaczenie. Oprócz stosowanego najczęściej czarnego druku można wykorzystać także kolorowy. Odpowiednio dobrane kontrasty mogą wzmocnić działanie plakatu.


Nie można zapominać o innym ważnym elemencie plakatu typograficznego - płaszczyznach niezadrukowanych. To one najbardziej przyciągają wzrok. Typowe plakaty typograficzne, na których zadrukowany jest każdy najmniejszy skrawek, sprawiają wrażenie haosu. To właśnie puste pola papieru poprawiają czytelność i wzmacniają efekt estetyczny!


Na koniec kilka przykładów plakatów typograficznych (dobrych, czy nie już sami oceńcie. Ja się nie znam ;) )









1 komentarz: